dissabte, 24 de setembre del 2011

Avaluació inicial

  1. Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

Fa uns anys crec que era així, però el progrés en el coneixement tecnològic i científic no pot oblidar la necessitat d’una evolució paral·lela de la societat, vull dir, necessitem una educació prèvia per adaptar-nos a tots els canvis, aprendre a interpretar imatges, a utilitzar els recursos, a reflexionar èticament sobre l’evolució...
Per aquest motiu penso que hi haurà un canvi de concepte important, el progrés econòmic i social deixarà de mesurar-se pel progrés en el coneixement tecnològic i científic.


  1. Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

Crec que tot es pot reinterpretar a conveniència, que la fonamentació científica ha de tenir una part ètica molt important, que no es pot mesurar científicament.

  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Totalment d’acord, tot i que a les aules no gaudim dels recursos suficients com per dur-ho a una aplicació real, per tant, tota aquesta reflexió queda reduïda a l’esforç, la despesa personal i la frustració del professorat.
No hem d’oblidar que a l’aula, massa sovint, sols hi tenim una pissarra. A més, les noves tecnologies no ho són tot, són un recurs molt útil, però no l’únic.

  1. Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Quan s’inicia un canvi, sempre se n’inicien d’altres, és un procés que genera un moviment acceleratriu. Des que l’Sputnik es va posar en òrbita hi ha hagut una evolució tecnològica i científica enorme, i això afecta tots els àmbits.

  1. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa.

La Tecnologia educativa aplica els coneixements i avenços tecnològics a l’educació. El seu objecte d’estudi, per tant, és l’educació i com aplicar-hi les tecnologies de forma didàctica.


  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement.
El programa televisiu “El hormiguero”, amb els seus experiments, transmet coneixements; la construcció del coneixement del televident és quan compren el procés que ha portat al resultat de l’experiment. Seria una mica entre la diferència que hi ha entre veure i mirar.

  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Totalment d’acord, de fet, en el moment que es diu “per exemple...” ja estem contextualitzant. De vegades el context és difícil de trobar, i llavors els símils també poden ser de gran utilitat, ja que cerquem en el nostre entorn un context similar al que estem explicant.
Per exemple, per explicar que la comunicació ha de tenir tots els elements per tal que funcioni, podem comparar-ho amb la rentadora, si li falta una peça no funciona.
L’educand ha d’adaptar l’aprenentatge a la seva realitat, així li dóna sentit a la idea, que és massa abstracte.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Ho vaig pensar a partir de la proposta inicial que ens vas fer a la presentació, de fet, ja tinc molt adaptat l’espai de la UOC a les meves necessitats. De tota manera, separo molt la UOC de la meva vida, és una activitat molt individualitzada que utilitzo per ampliar els meus estudis i per millorar la meva activitat docent i quotidiana. No faig servir l’entorn de la UOC per a res més, ni vull fer-ho.
Per a la meva organització personal necessito tenir molt separades cadascuna de les activitats que realitzo a la meva vida, perquè són independents les unes de les altres i per no barrejar-les a la meva ment: per organitzar-me i estructurar-me de forma correcta.

9. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: _05_____
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __05__
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : _10_
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __0__
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: ___04__
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: ___03__
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: __03_____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___08___
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___05_____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ____03____


6 comentaris:

  1. Hola Elisenda! El meu comentari va en relació a l'afirmació última que diu "El canvi tecnològic determina el canvi social".

    Ja he tingut algun comentari del consultor respecte a aquesta afirmació, perquè jo he posat un 10 com una casa. I és que crec que, tot i que el canvi tecnològic no és l'únic que determina el canvi social, si que crec que té un pes important.

    No ho creus així?

    Saut!

    ResponElimina
  2. No sóc de la mateixa opinió, Soledad, crec que durant molt de temps ens ho han fet creure, però el canvi tecnològic no ha evolucionat al mateix ritme que la societat, ni crec que un sigui conseqüència de l'altre. Tenen certa relació, és cert, però en tot cas, aquesta relació que existeix hauria de ser a l'inversa: "el canvi social determina el canvi tecnològic".

    ResponElimina
  3. Bé, en part tens una mica de raó, sense la revolució industrial, el canvi climàtic, la revolució energètica o l'evolució en la medicina, molts dels canvis socials no s'haurien produït. Potser, després d'aquests pensaments, pujaria la meva puntuació a un 6.
    Gràcies per ajudar-me a reflexionar.

    ResponElimina
  4. Hola Elisenda!

    Volia fer-te un parell de comentaris en relació a les afirmacions:

    En primer lloc, a la frase "La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds", has posat un 0. Comparteixo la teva opinió en quan a pensar que la tecnologia no és neutral i que té uns interessos a darrere, però no creus que almenys en part sí que es basa en la ciència i els seus valors? almenys crec que la gent que desenvolupa el coneixement tecnològic, deixant de banda els interessos concrets que pugui tenir, ha d'aplicar la ciència en la seva feina, sinó aquest no podria avançar.

    En segon lloc, a la frase "Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge" hi has posat un 4. Si les aules de la UOC no són comunitats d'aprenentatge, què és el que estem fent aquí doncs? No entenc el teu posicionament, podries explicar-lo?

    Gràcies per avançat!
    Salutacions!

    ResponElimina
  5. Bon dia Elisenda,

    comparteixo el missatge enviat per l'Ariadna, i exposo un nou dubte ... en relació a "Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement" que has puntuat amb un 10.
    Creus realment que els professors,etc han de ser competents en tècniques per transmetre la informació? entenc transmetre com una cosa molt unidireccional, no bidireccional, com hauria de ser l'aprenentatge. Els professionals, han de saber crear situacions on es construeixi el coneixement, no on es transmetri, com si fossin wikipedia ...
    Què en penses?

    ResponElimina
  6. Bona tarda Elisenda!

    Després d'haver fet una lectura de la teva avaluació inicial, he reflexionat entorn la relació de les TIC amb la transmissió de coneixements situada amb un 5. Sota el meu punt de vista un 10 és massa però un 5 em sembla poc, considerant que les TIC obviament no és el tot ni molt menys, però a dia d'avui integrades dins les dinàmiques d'aula i per tant des de la visió TAC, són una estratègia fantàstica per avançar en molts dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
    Què en penses?
    Gràcies
    Sandra
    http://repteseducatius.blogspot.com

    ResponElimina